Ca si wraith nu esti limitat la taramul fizic. Puterile tale supranaturale iti permite sa te teleportezi la inamici si sa realizezi eliminari fantomatice, sau sa-i faci sa-ti serveasca propriile scopuri. Mecanica de dominatie este secretul la cum Shadow of Mordor merge mai departe de Assassin’s Creed. Scoaterea unei tinte din joc nu este sfarsitul acelui inamic. Capitanii de Orci dominati pot fi ordonati sa-si tradeze maestrii lorzi de razboi, aducandu-i intr-o zona deschisa pentru a putea fi eliminati mai usor. Daca un lord de razboi este dominat in cele din urma, el si armata sa pot fi trimise pentru a realiza o revolta cu alt lord de razboi, producand o lupta pentru putere care schimba intreaga configuratie a urmatoarei tale misiuni de asasinat.
Ceea ce pare sa faca Shadow of Mordor chiar si mai profund, este faptul ca alegerile tale in dominarea orcilor si trimiterea lor impotriva tovarasilor de razboi nu rezulta in consecinte scriptate imediate. Acestia pur si simplu schimba mediul incaierarii majore viitoare. O data ce incaierarea incepe, cine moare si cine ramane in viata este guvernat in intregime de sistemele care determina puterile, slabiciunile si aptitudinile de lupta a unui NPC inamic. Un capitan al Orcilor caruia ii este frica de foc inca va fugi din fata unei batalii majore, indiferent daca tu intervii sau nu. Un lord de razboi ce este vulnerabil la atacuri ale animalelor salbatice va fi in continuare atacat, chiar daca nu ai orchestart atacul.
In timpul unei demonstratii, jucatorul a experimentat scenarii in care personaje semnificative pot fi ucise fara sa intervina nimeni. Rezultatul este o intorsatura ambitioasa a formulei de actiune stealth open world stabilita de Assassin’s Creed. O intorsatura care transforma actul de asasinare semnificativ prin sistemlee care par sa le fie oferite preferinte in fata unei povesti scriptate.